Fototips

Fototips - Hvordan ta gode portretter

Fokuser p ynene

Folk legger ofte merke til yne nr de ser portretter, og det kan si ganske mye. Husk ha fokus p ynene, og la de komme frem godt! yne kan formidle mange budskap.

Stor blenderpning

Stor blenderpningkan forbedre ett portrett, fordi det kan skille modellen ut i fra en forstyrrende bakgrunn og sette modellen i hovedfokuset. Skru p manuell innstilling p kameraet og sett f-tallet til det miste tallet du finner!

Det gyldne snitt

Det gyldne snitt vil si at du plasserer modellen litt vekk ifra midten, og det gir en kompsisjon som er behagelig for yet se p. Det gir en slags spenning i bildet. Ovenfor kan man se at jeg har brukt dette ganske mye.

Perspektiv

Her er det i hovedfokus tre ting du kan velge mellom; fugleperspektiv, froskeperspektiv eller normalperspektiv. Fugleperspektiv er ta bilde ovenfor og ned, froskeperspektiv er omvendt, og normal er ta bilder fra normalt bakkeniv. Om du skal gjre modellen din liten og uskyldig, velger du fugleperspektiv for at man skal f en flelse av se ned p de. Eller du vil gjre personen stor og mektig, og du tar bilde av modellen nedenfor og opp.

Vr kreativ

Mange legger lettere merke til fotografiet ditt om det har noe annerledes og intressant. Farger, at bildet forteller historier, klr eller sminke kan gjre portrettet mer spesielt slik at folk legger merke til det. Let etter inspirasjon til sminketutorialt p youtube, eller kreative portretter p deviantart. Du kan ogs lete etter spennende locations for anledningen.

Litt inspirasjon: (trykk p bildene for komme til linken)

Lys

Lys er vikitg for f frem modellen din. De fleste har tilgang til godt naturlig lys, men man kan bruke en reflektor for lyse opp. En reflektor er ett objekt som reflekterer lys, og du kan bruke det til lyse opp skygger p modellen slik at de ikke blir for mrke. Du kan lage en reflektor av aliminiumspapir, eller du kan kjpe en ganske billig. Det beste fotolyset finner man rikitig nok med lett overskyet vr. Sol kan skape masse harde skygger, s skarp sol er ikke alltid det beste. Den innebygde blitsen p kameraet skal du heller ikke bruke, for den skaper harde og unaturlige skygger.

Redigering

Etterbehandling av bilder er ganske vikitig. fjerne kviser, skarpe opp bildet og gi farger er med p gjre bildet finere og modellen i fokus. Kanskje jeg kan lage ett innlegg eller en video om hvordan jeg redigerer portretter? Noen av etterbehandlingene mine:

Noe annet tema dere vil ha tips om til neste gang?

Noen fototips

Noen av dere har nsket noen fototips fra meg, s n bestemte jeg meg for gi noen tips! Jeg er absolutt ingen profesjonell, men jeg har jo fotografert en god stund, i tillegg til ha lrt en del p skolen siden jeg gr medier og kommunikasjon. Hope u like it!

- Komposisjon/plassering

Ett tips er ikke alltid plassere motivet i midten. Man tenker at om man plasserer motivet i midten, kan det bli spennende, men i mange tilfeller skjer det motsatte. Om du plasserer motivet ditt litt i siden kan det virke mer spennende og mer intressant. Google ogs opp "the golden rule photography" eller "det gyldne snitt foto" for flere tips og eksempler.

- Ikke ha forstyrrende element i bakgrunnen

Prv f motivet mest mulig frem, og ikke tingene i bakgrunnen. Du kan ha en enkel bakgrunn, eller du kan bruke hy blenderpning, eller med andre ord; uskarp bakgrunn. Har laget ett innlegg om fototips HER om du vil lese mer om det.

Eksempel p hva som er drlig og hva som er bra. P bildet til venstre ser man at bakgrunnen forstyrrer, mens bildet til hyre er det fokus p blomstrene og ikke bakgrunnen.

- Bruk det naturlige lyset s mye som mulig

Nr man fotograferer hverdagslige bilder, kan man utnytte det naturlige lyset mest som mulig. Om man bruker den medflgende blitsen p kameraet, skaper blitsen unaturlige skygger og hardt lys, og det blir ikke ett spennende bilde. Jeg har faktisk ikke brukt blitsen p kameraet (Annet enn n da, siden jeg skal vise ett eksempelbilde). Jeg kunne like godt hatt ett kamera uten blits! Om du absoultt m ha blits, kjp deg en ekstern blits som peker opp mot taket og ned til motivet igjen. Da skaper den ekserne blitsen naturlige skygger og lys ovenfra, da blir det mye bedre! Har selv en eksern blits, og merker at bildene blir mye bedre da.

Eksempel. Til venstre har jeg brukt blitsen som er p kameraet, men til hyre har jeg brukt det naturlige lyset. Man kan se at p det bilde til hyre er det mer naturlige og avslappende lys og skygger. Men til venstre kan man se at det er mye unatrulig lys.

-Noen tips dere vil vite til neste gang?

Ett fototips - blurry bakgrunn

Dere har spurt etter noen fototips fra meg, s da gir jeg dere det!

Hy blenderpning = blurry bakgrunn og/eller bokeh

Nr jeg skal ta bilder, bruker jeg nesten alltid ha hy blenderpning. Blenderpning vil si hvor mye lys du slipper inn til kameraet. Om du bruker manuell innstilling p kameraet ditt, s kan du stille inn noe som mest sannsynelig str som "f", det er blenderpningen. M ogs si at dette er en slags omvendtgreie! For hyt blendertall (blurry bakgrunn) = f.eks. tallene 3.0 og mindre ( f.eks. 1.4). Lavt blendertall (ikke blurry bakgrunn) = f.eks 16.0. S om du skal ha blurry bakgrunn, kan du ha for eksempel ha 2.9 i f, om du vil omvendt kan du bruke for eksempel 11 i f.

Til mindre tall, til mer lys fr du inn

Her har jeg laget til ett eksempel! Det frste bildet har blendertallet 9, mens det andre har blendertall 1.4. Man kan se p det andre bildet at bakgrunnen er uskarp, dette fordi jeg har brukt hyt blendertall.

Den linsa du kanskje har ftt med kameraet gir deg kanskje ikke muligheten til veldig blurry bakgrunn s om du vil utnytte det mer, kan for eksempel kjpe en 50mm linse. Den billigeste 50mm linsen gir deg mulighet til g opp til 1.8 i blenderpning, som gir deg lyse bilder med blurry bakgrunn. Den er ikke s dyr heller, tror den koster rundt 800 kr!

Hy blenderpning gir deg muligheten til f frem objektet ditt mer, med blurre ut bakgrunnen.

Om det er andre lys i bakgrunnen kan du ogs s en slags bokeheffekt. Bokeh er som noen "rundinger" i bakgrunner. Selv syns jeg dette er nydelig!

Hper dette var forstrlig!

-Vil dere ha flere fototips?
-Hva vil du eventuelt ha fototips om?

Sara Helen Haram

Hei! N har du klikket deg innom min blogg. Jeg blogger for det meste om fotografi. Jeg elsker ta bilder, har holdt p med fotografi i ca.4 r n. Ellers gr jeg andre ret p Medier og kommunikasjon. Om det er noe annet, s er det bare sprre! Kommenterer som regel alltid tilbake!

FLG MEG