Fototips

Fototips - Hvordan ta gode portretter

Fokuser på øynene

Folk legger ofte merke til øyne når de ser portretter, og det kan si ganske mye. Husk å ha fokus på øynene, og la de komme frem godt! Øyne kan formidle mange budskap. 

Stor blenderåpning

Stor blenderåpning kan forbedre ett portrett, fordi det kan skille modellen ut i fra en forstyrrende bakgrunn og sette modellen i hovedfokuset. Skru på manuell innstilling på kameraet og sett f-tallet til det miste tallet du finner!

Det gyldne snitt

Det gyldne snitt vil si at du plasserer modellen litt vekk ifra midten, og det gir en kompsisjon som er behagelig for øyet å se på. Det gir en slags spenning i bildet. Ovenfor kan man se at jeg har brukt dette ganske mye.

Perspektiv

Her er det i hovedfokus tre ting du kan velge mellom; fugleperspektiv, froskeperspektiv eller normalperspektiv. Fugleperspektiv er å ta bilde ovenfor og ned, froskeperspektiv er omvendt, og normal er å ta bilder fra normalt bakkenivå. Om du skal gjøre modellen din liten og uskyldig, velger du fugleperspektiv for at man skal få en følelse av å se ned på de. Eller du vil gjøre personen stor og mektig, og du tar bilde av modellen nedenfor og opp.

Vær kreativ

Mange legger lettere merke til fotografiet ditt om det har noe annerledes og intressant. Farger, at bildet forteller historier, klær eller sminke kan gjøre portrettet mer spesielt slik at folk legger merke til det. Let etter inspirasjon til sminketutorialt på youtube, eller kreative portretter på deviantart. Du kan også lete etter spennende locations for anledningen.

Litt inspirasjon: (trykk på bildene for å komme til linken)

Lys

Lys er vikitg for å få frem modellen din. De fleste har tilgang til godt naturlig lys, men man kan bruke en reflektor for å lyse opp. En reflektor er ett objekt som reflekterer lys, og du kan bruke det til å lyse opp skygger på modellen slik at de ikke blir for mørke. Du kan lage en reflektor av aliminiumspapir, eller du kan kjøpe en ganske billig. Det beste fotolyset finner man rikitig nok med lett overskyet vær. Sol kan skape masse harde skygger, så skarp sol er ikke alltid det beste. Den innebygde blitsen på kameraet skal du heller ikke bruke, for den skaper harde og unaturlige skygger. 

Redigering

Etterbehandling av bilder er ganske vikitig. Å fjerne kviser, skarpe opp bildet og gi farger er med på å gjøre bildet finere og modellen i fokus. Kanskje jeg kan lage ett innlegg eller en video om hvordan jeg redigerer portretter? Noen av etterbehandlingene mine:

Noe annet tema dere vil ha tips om til neste gang?

Noen fototips

Noen av dere har ønsket noen fototips fra meg, så nå bestemte jeg meg for å gi noen tips! Jeg er absolutt ingen profesjonell, men jeg har jo fotografert en god stund, i tillegg til å ha lært en del på skolen siden jeg går medier og kommunikasjon. Hope u like it!

- Komposisjon/plassering

Ett tips er å ikke alltid plassere motivet i midten. Man tenker at om man plasserer motivet i midten, kan det bli spennende, men i mange tilfeller skjer det motsatte. Om du plasserer motivet ditt litt i siden kan det virke mer spennende og mer intressant. Google også opp "the golden rule photography" eller "det gyldne snitt foto" for flere tips og eksempler.

- Ikke ha forstyrrende element i bakgrunnen

Prøv å få motivet mest mulig frem, og ikke tingene i bakgrunnen. Du kan ha en enkel bakgrunn, eller du kan bruke høy blenderåpning, eller med andre ord; uskarp bakgrunn. Har laget ett innlegg om fototips HER om du vil lese mer om det.

Eksempel på hva som er dårlig og hva som er bra. På bildet til venstre ser man at bakgrunnen forstyrrer, mens bildet til høyre er det fokus på blomstrene og ikke bakgrunnen.

- Bruk det naturlige lyset så mye som mulig

Når man fotograferer hverdagslige bilder, kan man utnytte det naturlige lyset mest som mulig. Om man bruker den medfølgende blitsen på kameraet, skaper blitsen unaturlige skygger og hardt lys, og det blir ikke ett spennende bilde. Jeg har faktisk ikke brukt blitsen på kameraet (Annet enn nå da, siden jeg skal vise ett eksempelbilde). Jeg kunne like godt hatt ett kamera uten blits! Om du absoultt må ha blits, kjøp deg en ekstern blits som peker opp mot taket og ned til motivet igjen. Da skaper den ekserne blitsen naturlige skygger og lys ovenfra, da blir det mye bedre! Har selv en eksern blits, og merker at bildene blir mye bedre da.

Eksempel. Til venstre har jeg brukt blitsen som er på kameraet, men til høyre har jeg brukt det naturlige lyset. Man kan se at på det bilde til høyre er det mer naturlige og avslappende lys og skygger. Men til venstre kan man se at det er mye unatrulig lys.

-Noen tips dere vil vite til neste gang?

Ett fototips - blurry bakgrunn

Dere har spurt etter noen fototips fra meg, så da gir jeg dere det!  

Høy blenderåpning = blurry bakgrunn og/eller bokeh

Når jeg skal ta bilder, bruker jeg nesten alltid å ha høy blenderåpning. Blenderåpning vil si hvor mye lys du slipper inn til kameraet. Om du bruker manuell innstilling på kameraet ditt, så kan du stille inn noe som mest sannsynelig står som "f", det er blenderåpningen. Må også si at dette er en slags omvendtgreie! For høyt blendertall (blurry bakgrunn) = f.eks. tallene 3.0 og mindre ( f.eks. 1.4). Lavt blendertall (ikke blurry bakgrunn) = f.eks 16.0. Så om du skal ha blurry bakgrunn, kan du ha for eksempel ha 2.9 i f, om du vil omvendt kan du bruke for eksempel 11 i f. 

Til mindre tall, til mer lys får du inn

Her har jeg laget til ett eksempel! Det første bildet har blendertallet 9, mens det andre har blendertall 1.4. Man kan se på det andre bildet at bakgrunnen er uskarp, dette fordi jeg har brukt høyt blendertall.

Den linsa du kanskje har fått med kameraet gir deg kanskje ikke muligheten til å veldig blurry bakgrunn så om du vil utnytte det mer, kan for eksempel kjøpe en 50mm linse. Den billigeste 50mm linsen gir deg mulighet til å gå opp til 1.8 i blenderåpning, som gir deg lyse bilder med blurry bakgrunn. Den er ikke så dyr heller, tror den koster rundt 800 kr! 

Høy blenderåpning gir deg muligheten til å få frem objektet ditt mer, med å blurre ut bakgrunnen.

Om det er andre lys i bakgrunnen kan du også så en slags bokeheffekt. Bokeh er som noen "rundinger" i bakgrunner. Selv syns jeg dette er nydelig! 

Håper dette var forstårlig!

-Vil dere ha flere fototips? 
-Hva vil du eventuelt ha fototips om? 

Sara Helen Haram

Hei! Nå har du klikket deg innom min blogg. Jeg blogger for det meste om fotografi. Jeg elsker å ta bilder, har holdt på med fotografi i ca.4 år nå. Ellers går jeg andre året på Medier og kommunikasjon. Om det er noe annet, så er det bare å spørre! Kommenterer som regel alltid tilbake!

FØLG MEG