Facebook Popup Widget

Noen fototips

Noen av dere har nsket noen fototips fra meg, s n bestemte jeg meg for gi noen tips! Jeg er absolutt ingen profesjonell, men jeg har jo fotografert en god stund, i tillegg til ha lrt en del p skolen siden jeg gr medier og kommunikasjon. Hope u like it!

- Komposisjon/plassering

Ett tips er ikke alltid plassere motivet i midten. Man tenker at om man plasserer motivet i midten, kan det bli spennende, men i mange tilfeller skjer det motsatte. Om du plasserer motivet ditt litt i siden kan det virke mer spennende og mer intressant. Google ogs opp "the golden rule photography" eller "det gyldne snitt foto" for flere tips og eksempler.

- Ikke ha forstyrrende element i bakgrunnen

Prv f motivet mest mulig frem, og ikke tingene i bakgrunnen. Du kan ha en enkel bakgrunn, eller du kan bruke hy blenderpning, eller med andre ord; uskarp bakgrunn. Har laget ett innlegg om fototips HER om du vil lese mer om det.

Eksempel p hva som er drlig og hva som er bra. P bildet til venstre ser man at bakgrunnen forstyrrer, mens bildet til hyre er det fokus p blomstrene og ikke bakgrunnen.

- Bruk det naturlige lyset s mye som mulig

Nr man fotograferer hverdagslige bilder, kan man utnytte det naturlige lyset mest som mulig. Om man bruker den medflgende blitsen p kameraet, skaper blitsen unaturlige skygger og hardt lys, og det blir ikke ett spennende bilde. Jeg har faktisk ikke brukt blitsen p kameraet (Annet enn n da, siden jeg skal vise ett eksempelbilde). Jeg kunne like godt hatt ett kamera uten blits! Om du absoultt m ha blits, kjp deg en ekstern blits som peker opp mot taket og ned til motivet igjen. Da skaper den ekserne blitsen naturlige skygger og lys ovenfra, da blir det mye bedre! Har selv en eksern blits, og merker at bildene blir mye bedre da.

Eksempel. Til venstre har jeg brukt blitsen som er p kameraet, men til hyre har jeg brukt det naturlige lyset. Man kan se at p det bilde til hyre er det mer naturlige og avslappende lys og skygger. Men til venstre kan man se at det er mye unatrulig lys.

-Noen tips dere vil vite til neste gang?

65 kommentarer

JUNE CHARLOTTE

10.10.2013 kl.12:57

veldig bra tips! :)

xx

mnee

10.10.2013 kl.13:00

Kjempe bra tips. kanskje du kan vise hvordan en tar bilde av mnen eller en foss/elv/vaten som renner... har alltid hatt lyst tatt bilde av det.. Men aldri eigentleg ftt det til :S :D St p! :D

Julie

10.10.2013 kl.13:26

Brae tips! :)

Karen Folkedal

10.10.2013 kl.13:38

Kjempe bra tips:)

TheFunnyGirl<3

10.10.2013 kl.14:05

Bra tips og fine bilder :)
takk for gode tips :)

tenderloove

10.10.2013 kl.14:27

gode tips :)

Rikke - Kommenterer tilbake!

10.10.2013 kl.14:54

fine tips!
Gode tips!

Helene Spanthus

10.10.2013 kl.15:17

Kjempe gode basics! :)

Svartfoto-foto & hverdag

10.10.2013 kl.16:06

bra fototips

Linn Pedersen

10.10.2013 kl.17:07

Utrolig mange bra tips :D <3

Madeleine Skogstad

10.10.2013 kl.17:17

S kult!

henrietteberget

10.10.2013 kl.17:17

Kjempebrae tips! :)

Cassandera

10.10.2013 kl.17:18

s bra tips :D

Selma

10.10.2013 kl.17:21

Wow, tusen takk for veldig gode tips! :-)

julie Kippersund

10.10.2013 kl.17:49

S utrolig fine tips ! Bildene ble nydelige !

alexandrajansen

10.10.2013 kl.17:53

Takk for fine tips!!

Ida Louise

10.10.2013 kl.17:56

Fine tips :D

maik1

10.10.2013 kl.18:04

Bra tips og nydelige bilder! :D Ha en fin dag videre!

Malinstha

10.10.2013 kl.18:20

gode tips :D
Tusen takk for tips! kom gjerne med fler! (:
Gode tips! :)

Elise Bjrnson Kleven

10.10.2013 kl.18:45

Fine tips <3

Ida Charlotte

10.10.2013 kl.18:57

supre tips!

andrea

10.10.2013 kl.19:00

s gode tips! dette br jeg prve :)

Cathrin

10.10.2013 kl.19:03

Gode tips! Du er utrolig flink :-)

MammaMalene

10.10.2013 kl.19:08

Digger det <3

Elin Erika Reksten

10.10.2013 kl.19:34

Veldig bra tips! :))

Sminkedokka997

10.10.2013 kl.19:48

Bra tips :)

Lisa ♥

10.10.2013 kl.19:51

Bra tips! Jeg kommer ikke p noe spesielt jeg vil vite til neste gang egentlig ♥

Stine Grindheim

10.10.2013 kl.19:52

s gy lese :))

Emma

10.10.2013 kl.19:58

Disse tipsene er utrolig gode, flger dem selv!

Kristine

10.10.2013 kl.20:06

Kjempe gode tips!

Anhthu Tran

10.10.2013 kl.20:10

S fine tips :-)

Hannehm

10.10.2013 kl.20:16

herlig :D

Emilie - kommenterer tilbake!

10.10.2013 kl.20:45

Bra tips!♥

Esra

10.10.2013 kl.20:49

Kjempegode tips! Takk

Line Cecilie Larsen

10.10.2013 kl.21:17

herlige tips! redigering kanskje?

Tattavkvinnene

10.10.2013 kl.21:19

Veldig gode tips! Det siste du skrev om ikke bruke blits synes jeg er veldig viktig! Det ser utrolig unaturlig ut med :)

karolinekeikrem

10.10.2013 kl.21:29

S gode tips!

Eilen

10.10.2013 kl.21:34

Bra tips!

Marianne

10.10.2013 kl.21:51

Fine tips :D

SV: Tusen takk! :D

Malene Wilhelmsen

10.10.2013 kl.22:57

S bra tips! :)
takk for tipset :)

<3 maria

11.10.2013 kl.00:05

utrolig bra tips!

Jannicke

11.10.2013 kl.10:08

nydelig bilde

Andrea Hansen - sminke og klr!

11.10.2013 kl.11:30

s bra tips!

Tess

11.10.2013 kl.12:50

Hejsan! Skulle du kunna vara s gullig och kika in p min nu aktiva blogg fylld med humor , kluriga gtor , inredning och ondigt vetande Men s intressant ! :) http://tessvonolsson.blogg.se

Theresa

11.10.2013 kl.13:50

Veldig bra tips!

lise lindblom

11.10.2013 kl.15:09

Gode tips :)

Silje Nygaard<3

11.10.2013 kl.15:58

Du er sykt flink til ta bilder!

hotelcaesar

11.10.2013 kl.16:24

S bra tips!

Vilde Indrehus

11.10.2013 kl.16:29

Jeg er veldig enig, alt er viktige ting innenfor foto, og veldig saklig! :) Flink!

Elise Olsen

11.10.2013 kl.16:47

s gode tips :)

sarai94

11.10.2013 kl.17:17

flotte, supre og proffe tips :D du er superflink, men det vet du vel ;D

xx Siri

Tanja Amanda Hglund Pettersen

11.10.2013 kl.17:21

S bra tips! Nydelig design forresten :)

Sabine Jackson

11.10.2013 kl.19:44

s fine tips :)
s bra tips!

Marcela Constanza

12.10.2013 kl.11:07

S bra tips takk for tipset <3 denblomsten bilde er det blemer eler iso at det beste bilde p bagrunnen blir snt?
Elsker ta bilder, mcff: blender :-) hadde 1.4 i blendertall!

Helene

12.10.2013 kl.11:17

Takk for utrolig fine tips!

Kathrine

12.10.2013 kl.11:22

Kjempe bra tips :)) hper du kommer med flere i nrmeste framtid! Elsker virkelig bildene dine :)

Marcela Constanza

12.10.2013 kl.12:56

Hvilken instiling brukte du p det eg fr bare 5.6 i blemder. Brukte du m? tv? p? hvilken?
Elsker ta bilder, mcff: jeg har et annet objektiv (50mm 1.4 USM), s jeg kan han mindre blendertall, alts helt ned til 1.4. Bruker M/manuell innstilling.

Skriv en ny kommentar

LITT INFO

  • -Jeg tar bildene mine med Canon EOS 650D og som regel bruker jeg 50mm 1.4 USM objektiv
  • -Jeg redigerer bilder i photoshop
  • -Jeg lager gratisdesign som du kan finne over headeren
  • -Om du vil kontakte meg, send meg en mail eller facebookmelding (link over header)

FORSIDEN

Sara Helen Haram

Hei! N har du klikket deg innom min blogg. Jeg blogger for det meste om fotografi. Jeg elsker ta bilder, har holdt p med fotografi i ca.4 r n. Ellers gr jeg andre ret p Medier og kommunikasjon. Om det er noe annet, s er det bare sprre! Kommenterer som regel alltid tilbake!

MAIL: sarasfoto@hotmail.no

FLG MEG