Facebook Popup Widget

Ett fototips - blurry bakgrunn

Dere har spurt etter noen fototips fra meg, så da gir jeg dere det!  

Høy blenderåpning = blurry bakgrunn og/eller bokeh

Når jeg skal ta bilder, bruker jeg nesten alltid å ha høy blenderåpning. Blenderåpning vil si hvor mye lys du slipper inn til kameraet. Om du bruker manuell innstilling på kameraet ditt, så kan du stille inn noe som mest sannsynelig står som "f", det er blenderåpningen. Må også si at dette er en slags omvendtgreie! For høyt blendertall (blurry bakgrunn) = f.eks. tallene 3.0 og mindre ( f.eks. 1.4). Lavt blendertall (ikke blurry bakgrunn) = f.eks 16.0. Så om du skal ha blurry bakgrunn, kan du ha for eksempel ha 2.9 i f, om du vil omvendt kan du bruke for eksempel 11 i f. 

Til mindre tall, til mer lys får du inn

Her har jeg laget til ett eksempel! Det første bildet har blendertallet 9, mens det andre har blendertall 1.4. Man kan se på det andre bildet at bakgrunnen er uskarp, dette fordi jeg har brukt høyt blendertall.

Den linsa du kanskje har fått med kameraet gir deg kanskje ikke muligheten til å veldig blurry bakgrunn så om du vil utnytte det mer, kan for eksempel kjøpe en 50mm linse. Den billigeste 50mm linsen gir deg mulighet til å gå opp til 1.8 i blenderåpning, som gir deg lyse bilder med blurry bakgrunn. Den er ikke så dyr heller, tror den koster rundt 800 kr! 

Høy blenderåpning gir deg muligheten til å få frem objektet ditt mer, med å blurre ut bakgrunnen.

Om det er andre lys i bakgrunnen kan du også så en slags bokeheffekt. Bokeh er som noen "rundinger" i bakgrunner. Selv syns jeg dette er nydelig! 

Håper dette var forstårlig!

-Vil dere ha flere fototips? 
-Hva vil du eventuelt ha fototips om? 

56 kommentarer

Abigail Buntu

30.03.2013 kl.18:33

jaa! flere fototips hadde vert bra!:D

carolinemkvarsnes

30.03.2013 kl.18:33

Takk for tipset! Dette kom godt med. Lærte det på et fotokurs en gang, men all lærdom har gått i glemmeboken :D

iselinilsen

30.03.2013 kl.18:36

ÅÅ TUSEN TAKK FOR TIPS FINAAA
åh, det skal jeg begynne med! utrulig bra tips!! :D

siljets93

30.03.2013 kl.19:04

Synest du er kjempe flink å ta bilder hen meg : )

Lisa

30.03.2013 kl.19:10

Takk for tipset!! :D

Susann

30.03.2013 kl.19:14

Takk for tipset! Ja, hadde vært gøy med flere fototips! :D

Ulricke Alette

30.03.2013 kl.19:27

Kjempe fint forklart. Bruker hovedsaklig 35mm 1,8f :)
Ulricke Alette: heldig! :D har selv lyst på ett vidvikelobjektiv med høyt blendertall! :)

Kristine

30.03.2013 kl.19:31

Kjempe fint tips! Kan du ha tips om åssen objektiver du anbefaler?:)
Takk for tipset :D
HERLIGE BILDER!:)

Jeanett Hensel

30.03.2013 kl.19:49

takk for tips!

theresepromo

30.03.2013 kl.20:06

Takk for tipset, dette skal testes ut :D

Koline98

30.03.2013 kl.20:07

JAA!! Fototips er alltid gøy å få!! :))

Ingvild - kommenterer tilbake!

30.03.2013 kl.20:08

takk for tipset! veldig bra forklart!

Åse B. Oftedal

30.03.2013 kl.20:10

Ja! Vil ha flere fototips :)

Maria :)

30.03.2013 kl.20:22

ja, vil ha fler <3

guroreinstad

30.03.2013 kl.20:22

ja, vil ha flere tips!

Juthamat~

30.03.2013 kl.20:26

så utrolig bra tips, skal ta det med meg videre. c:
Fine bilder♥ Takk for tipset. :-)

svartfoto foto & hverdag

30.03.2013 kl.20:36

fine bilder sara bra tips

SIGNEH

30.03.2013 kl.20:47

OMG!!<3 Nydelige bilder!!!<3
fine bilder! du er så flink!

Ellilise

30.03.2013 kl.21:04

Så bra tips!
du? jeg har et spørmål, jeg har alltid blenderåpningen min på f/1.4, men så er det slik at det som er blurry, blir litt kornete. Er det pga. kamerahuset eller linsa? Vet du det? Haha, føler meg dum som spør..
taheeraa: haha, er ikke dumt å spørre vet du! :D mest sannsynlig er det pga. noe som heter ISO! :) om du har høy ISO blir bildene ganske kornete. Google it! :D

Elise - kommenterer tilbake<3

30.03.2013 kl.21:29

Veldig bra! Gjerne fototips for enkle kamera:)
sv; hhahah, jaa det er jeg klar over men, ISO'en min er vanligvis på 100 når det er dagslys, og det er da jeg pleier å ta bilder.. aifoiefoaigaruog

Veronika

30.03.2013 kl.21:38

Håper jeg får bruk for tipsene når jeg kjøper speilrefleks cx

Julie Sævik

30.03.2013 kl.21:39

BRA TIPS!! :) jaa, gjerne flere!! :)

TUSEN TAKK FOR KOMMENTAREN PÅ BLOGGEN MIN <3
taheeraa: så rart! :s
herlige bilder! ♥ gjerne ha fler, men kommer ikke på noe akkurat nå:-)

Andrea Pedersen

30.03.2013 kl.22:28

Utrolig fine bilder! Takk for tipset! :)

elisescrazyworld

30.03.2013 kl.23:03

Tusen takk for tipset :)
Veldig bra!

Tuva

31.03.2013 kl.00:48

Ja, flere fototips :)

Kamilla

31.03.2013 kl.01:50

Tusen takk for tipset! Du er kjempeflink :D
Tusen takk! Du er utrolig flink! :D

Ann-Helèn Milli Asmyhr

31.03.2013 kl.03:37

Tusen takk for tipset! Fortsett gjerne med det :)

Kine Nygård

31.03.2013 kl.05:13

kjempebra tips! dette skal jeg prøve :D kan ikke så veldig mye om kameraet mitt ;)

kom gjerne med flere fototips!

Lena Redmo

31.03.2013 kl.09:15

kjempebra! Lærte dette på fotokurs for ikke så lenge siden, men et supert tips til nybegynnere!

Også ville jeg bare si at du tar helt nydelige bilder, stå på :-)

(Fang) Warissara Ramberg

31.03.2013 kl.11:49

fint blogg!

Kimmely

31.03.2013 kl.11:52

Kjempe fine bilder :)

ingvild

31.03.2013 kl.17:42

veldig bra tips! legg gjerne ut flere :))

Anee

02.04.2013 kl.21:12

ååh, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:13

ååh, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:14

ååh, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:21

ååh, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:22

Åj, shit! Hengte seg opp som fyy!
Anee: whaat??

04.04.2013 kl.18:25

Når jeg stiller på blenderåpningen, så stiller den seg tilbake rett før jeg skal ta bilde ? Har det noe med lyset å gjør ?

Helene

28.04.2013 kl.19:30

Hei! :-) Jeg har et spørsmål. Jeg har Canon EOS 550D og elsker det! Men når jeg filmer med det, står det bare på skjermen etter ca 4 sekunder ''filmopptaket ble stoppet automatisk'' eller noe lignende. Jeg lurte på om du vet hva jeg må gjøre for å få fikset det?

Hadde vært utrolig fint om du kunne hjelpe meg! :-)

Takk på forhånd!
Helene: hmm, det har aldri skjedd med meg før! :o kan hende minnekortet ikke har nok plass? eventuelt søke litt opp på nettet etter samme feil, kanskje du finner ut noe! :)

Gudrun Marie

02.02.2016 kl.20:08

Tusen takk for tipset ? vet du hvordan det er med Canon eos 600d med 15-55mm objektiv ? Blir det like blurry der, eller bør man kjøpe et nytt objektiv ?
Gudrun Marie: jo mindre blendertallet er, jo mer blurry blir bakgrunnen :) litt usikker på det objektivet, på grunn av hvor lavt blendertall man kan ha med det! men bare prøv med det mindte tallet du kan finne :)

Skriv en ny kommentar

LITT INFO

  • -Jeg tar bildene mine med Canon EOS 650D og som regel bruker jeg 50mm 1.4 USM objektiv
  • -Jeg redigerer bilder i photoshop
  • -Jeg lager gratisdesign som du kan finne over headeren
  • -Om du vil kontakte meg, send meg en mail eller facebookmelding (link over header)

FORSIDEN

Sara Helen Haram

Hei! Nå har du klikket deg innom min blogg. Jeg blogger for det meste om fotografi. Jeg elsker å ta bilder, har holdt på med fotografi i ca.4 år nå. Ellers går jeg andre året på Medier og kommunikasjon. Om det er noe annet, så er det bare å spørre! Kommenterer som regel alltid tilbake!

MAIL: sarasfoto@hotmail.no

FØLG MEG