Facebook Popup Widget

Ett fototips - blurry bakgrunn

Dere har spurt etter noen fototips fra meg, s da gir jeg dere det!

Hy blenderpning = blurry bakgrunn og/eller bokeh

Nr jeg skal ta bilder, bruker jeg nesten alltid ha hy blenderpning. Blenderpning vil si hvor mye lys du slipper inn til kameraet. Om du bruker manuell innstilling p kameraet ditt, s kan du stille inn noe som mest sannsynelig str som "f", det er blenderpningen. M ogs si at dette er en slags omvendtgreie! For hyt blendertall (blurry bakgrunn) = f.eks. tallene 3.0 og mindre ( f.eks. 1.4). Lavt blendertall (ikke blurry bakgrunn) = f.eks 16.0. S om du skal ha blurry bakgrunn, kan du ha for eksempel ha 2.9 i f, om du vil omvendt kan du bruke for eksempel 11 i f.

Til mindre tall, til mer lys fr du inn

Her har jeg laget til ett eksempel! Det frste bildet har blendertallet 9, mens det andre har blendertall 1.4. Man kan se p det andre bildet at bakgrunnen er uskarp, dette fordi jeg har brukt hyt blendertall.

Den linsa du kanskje har ftt med kameraet gir deg kanskje ikke muligheten til veldig blurry bakgrunn s om du vil utnytte det mer, kan for eksempel kjpe en 50mm linse. Den billigeste 50mm linsen gir deg mulighet til g opp til 1.8 i blenderpning, som gir deg lyse bilder med blurry bakgrunn. Den er ikke s dyr heller, tror den koster rundt 800 kr!

Hy blenderpning gir deg muligheten til f frem objektet ditt mer, med blurre ut bakgrunnen.

Om det er andre lys i bakgrunnen kan du ogs s en slags bokeheffekt. Bokeh er som noen "rundinger" i bakgrunner. Selv syns jeg dette er nydelig!

Hper dette var forstrlig!

-Vil dere ha flere fototips?
-Hva vil du eventuelt ha fototips om?

56 kommentarer

Abigail Buntu

30.03.2013 kl.18:33

jaa! flere fototips hadde vert bra!:D

carolinemkvarsnes

30.03.2013 kl.18:33

Takk for tipset! Dette kom godt med. Lrte det p et fotokurs en gang, men all lrdom har gtt i glemmeboken :D

iselinilsen

30.03.2013 kl.18:36

TUSEN TAKK FOR TIPS FINAAA
h, det skal jeg begynne med! utrulig bra tips!! :D

siljets93

30.03.2013 kl.19:04

Synest du er kjempe flink ta bilder hen meg : )

Lisa

30.03.2013 kl.19:10

Takk for tipset!! :D

Susann

30.03.2013 kl.19:14

Takk for tipset! Ja, hadde vrt gy med flere fototips! :D

Ulricke Alette

30.03.2013 kl.19:27

Kjempe fint forklart. Bruker hovedsaklig 35mm 1,8f :)
Ulricke Alette: heldig! :D har selv lyst p ett vidvikelobjektiv med hyt blendertall! :)

Kristine

30.03.2013 kl.19:31

Kjempe fint tips! Kan du ha tips om ssen objektiver du anbefaler?:)
Takk for tipset :D
HERLIGE BILDER!:)

Jeanett Hensel

30.03.2013 kl.19:49

takk for tips!

theresepromo

30.03.2013 kl.20:06

Takk for tipset, dette skal testes ut :D

Koline98

30.03.2013 kl.20:07

JAA!! Fototips er alltid gy f!! :))

Ingvild - kommenterer tilbake!

30.03.2013 kl.20:08

takk for tipset! veldig bra forklart!

se B. Oftedal

30.03.2013 kl.20:10

Ja! Vil ha flere fototips :)

Maria :)

30.03.2013 kl.20:22

ja, vil ha fler <3

guroreinstad

30.03.2013 kl.20:22

ja, vil ha flere tips!

Juthamat~

30.03.2013 kl.20:26

s utrolig bra tips, skal ta det med meg videre. c:
Fine bilder♥ Takk for tipset. :-)

svartfoto foto & hverdag

30.03.2013 kl.20:36

fine bilder sara bra tips

SIGNEH

30.03.2013 kl.20:47

OMG!!<3 Nydelige bilder!!!<3
fine bilder! du er s flink!

Ellilise

30.03.2013 kl.21:04

S bra tips!
du? jeg har et sprml, jeg har alltid blenderpningen min p f/1.4, men s er det slik at det som er blurry, blir litt kornete. Er det pga. kamerahuset eller linsa? Vet du det? Haha, fler meg dum som spr..
taheeraa: haha, er ikke dumt sprre vet du! :D mest sannsynlig er det pga. noe som heter ISO! :) om du har hy ISO blir bildene ganske kornete. Google it! :D

Elise - kommenterer tilbake<3

30.03.2013 kl.21:29

Veldig bra! Gjerne fototips for enkle kamera:)
sv; hhahah, jaa det er jeg klar over men, ISO'en min er vanligvis p 100 nr det er dagslys, og det er da jeg pleier ta bilder.. aifoiefoaigaruog

Veronika

30.03.2013 kl.21:38

Hper jeg fr bruk for tipsene nr jeg kjper speilrefleks cx

Julie Svik

30.03.2013 kl.21:39

BRA TIPS!! :) jaa, gjerne flere!! :)

TUSEN TAKK FOR KOMMENTAREN P BLOGGEN MIN <3
taheeraa: s rart! :s
herlige bilder! ♥ gjerne ha fler, men kommer ikke p noe akkurat n:-)

Andrea Pedersen

30.03.2013 kl.22:28

Utrolig fine bilder! Takk for tipset! :)

elisescrazyworld

30.03.2013 kl.23:03

Tusen takk for tipset :)
Veldig bra!

Tuva

31.03.2013 kl.00:48

Ja, flere fototips :)

Kamilla

31.03.2013 kl.01:50

Tusen takk for tipset! Du er kjempeflink :D
Tusen takk! Du er utrolig flink! :D

Ann-Heln Milli Asmyhr

31.03.2013 kl.03:37

Tusen takk for tipset! Fortsett gjerne med det :)

Kine Nygrd

31.03.2013 kl.05:13

kjempebra tips! dette skal jeg prve :D kan ikke s veldig mye om kameraet mitt ;)

kom gjerne med flere fototips!

Lena Redmo

31.03.2013 kl.09:15

kjempebra! Lrte dette p fotokurs for ikke s lenge siden, men et supert tips til nybegynnere!

Ogs ville jeg bare si at du tar helt nydelige bilder, st p :-)

(Fang) Warissara Ramberg

31.03.2013 kl.11:49

fint blogg!

Kimmely

31.03.2013 kl.11:52

Kjempe fine bilder :)

ingvild

31.03.2013 kl.17:42

veldig bra tips! legg gjerne ut flere :))

Anee

02.04.2013 kl.21:12

h, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:13

h, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:14

h, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:21

h, no vil ej ha slik linse! Elska bokeh <3

Anee

02.04.2013 kl.21:22

j, shit! Hengte seg opp som fyy!
Anee: whaat??

04.04.2013 kl.18:25

Nr jeg stiller p blenderpningen, s stiller den seg tilbake rett fr jeg skal ta bilde ? Har det noe med lyset gjr ?

Helene

28.04.2013 kl.19:30

Hei! :-) Jeg har et sprsml. Jeg har Canon EOS 550D og elsker det! Men nr jeg filmer med det, str det bare p skjermen etter ca 4 sekunder ''filmopptaket ble stoppet automatisk'' eller noe lignende. Jeg lurte p om du vet hva jeg m gjre for f fikset det?

Hadde vrt utrolig fint om du kunne hjelpe meg! :-)

Takk p forhnd!
Helene: hmm, det har aldri skjedd med meg fr! :o kan hende minnekortet ikke har nok plass? eventuelt ske litt opp p nettet etter samme feil, kanskje du finner ut noe! :)

Gudrun Marie

02.02.2016 kl.20:08

Tusen takk for tipset ? vet du hvordan det er med Canon eos 600d med 15-55mm objektiv ? Blir det like blurry der, eller br man kjpe et nytt objektiv ?
Gudrun Marie: jo mindre blendertallet er, jo mer blurry blir bakgrunnen :) litt usikker p det objektivet, p grunn av hvor lavt blendertall man kan ha med det! men bare prv med det mindte tallet du kan finne :)

Skriv en ny kommentar

LITT INFO

  • -Jeg tar bildene mine med Canon EOS 650D og som regel bruker jeg 50mm 1.4 USM objektiv
  • -Jeg redigerer bilder i photoshop
  • -Jeg lager gratisdesign som du kan finne over headeren
  • -Om du vil kontakte meg, send meg en mail eller facebookmelding (link over header)

FORSIDEN

Sara Helen Haram

Hei! N har du klikket deg innom min blogg. Jeg blogger for det meste om fotografi. Jeg elsker ta bilder, har holdt p med fotografi i ca.4 r n. Ellers gr jeg andre ret p Medier og kommunikasjon. Om det er noe annet, s er det bare sprre! Kommenterer som regel alltid tilbake!

MAIL: sarasfoto@hotmail.no

FLG MEG